Over de helft! - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Esther en Iris - WaarBenJij.nu Over de helft! - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Esther en Iris - WaarBenJij.nu

Over de helft!

Door: Iris en Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther en Iris

24 Oktober 2014 | Moldavië, Chisinau

Hi There,

Gisteren (donderdag) waren we hier alweer precies twee weken. Over de helft nu dus!

Dinsdag hadden we onze presentatie over Nederland. Na onze presentatie hadden de studenten nog veel vragen en hebben wij vragen gesteld om te kijken wat ze hadden onthouden van de informatie. Daarna hebben we kleurplaten met ze gemaakt van typische Nederlandse dingen (kaas, tulpen, klompen, de vlag en een molen). Na werk zijn we naar het kantoor van projects-abroad geweest waar we in eerste instantie wat materialen zouden gaan halen, maar waar we vervolgens bijna de hele middag hebben gezeten om een interview op camera te doen. (Elena is nogal perfectionistisch..). Het interview ging over wie wij waren, wat we hier kwamen doen en wat onze ervaringen tot nu toe zijn. Ook hebben we nog meer informatie over de gehandicaptenzorg in Moldavië gekregen, dat ze nu ook met het aansluiten bij de Europese Unie vanuit de regering hier meer geld in steken en mensen met een beperking naar een gewone school willen laten gaan. Woensdag hebben we twee spellen gespeeld die wij hadden meegenomen, die allebei erg in de smaak vielen (foto's op facebook). Donderdag zijn we weer mee geweest naar pottery class waar we onze masterpiece hebben afgemaakt. Vandaag gingen we koken met de studenten. Wij hadden pannenkoekenmix meegenomen en hadden wel een idee hoe we dit allemaal wilden gaan doen, alleen is het van sommige mensen hier nogal een (vervelende) gewoonte om alles naar hun hand te zetten, dus heel veel inbreng hadden we niet tijdens de oorspronkelijk door ons bedachte activiteit. Dit was wel jammer. De pannenkoeken waren verder wel goed gelukt en we hebben ook Moldavische pannenkoeken geproefd, die een stuk zoeter zijn dan de Nederlandse. Verder nog met de staff gepraat over de organisatie van de gehandicaptenzorg in NL en wat foto's laten zien van dagcentra en woonhuizen voor verstandelijk gehandicapten in NL. Tevens heeft het deze laatste twee dagen 24/7 geregend, wat zorgt voor bizarre situaties in het verkeer en wat het erg moeilijk maakt om droog aan de overkant van de straat te komen, een heus hindernissenparcours.

Morgen is het plan -als het droog is- om naar de eternal flame en een monument van WOII te gaan. Dit was ook weer oorspronkelijk ons idee maar nu heeft Elena er ineens een social event van gemaakt waarbij ze ook nog even wilde bepalen hoe laat en waar etc. (Dat hebben we dus mooi niet laten gebeuren dit keer :'))

Ook komt hier vannacht de zoon van vrienden van Sofia, een gozer van 29 die nu in Duitsland woont maar voorheen altijd hier in de buurt woonde. Volgende week komt er ook nog een andere vrijwilliger hier in huis, een 26-jarig Canadees meisje. Drukke boel :)