Ziektes, bijna-busongelukken en andere tragedies - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Esther en Iris - WaarBenJij.nu Ziektes, bijna-busongelukken en andere tragedies - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Esther en Iris - WaarBenJij.nu

Ziektes, bijna-busongelukken en andere tragedies

Door: Iris en Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther en Iris

20 Oktober 2014 | Moldavië, Chisinau

Hi There,

(Het is best lastig om ineens weer Nederlands te schrijven als je continu alleen maar bezig bent met Engels spreken, schrijven, lezen en verstaan, zelfs gedachten gaan nu regelmatig in het Engels, haha)

Anyway, laten we beginnen met de eerste tragedie; Romeo en Juliët :')
Op donderdagavond zijn wij, nadat we in de ochtend hadden gewerkt bij START en daar meegingen naar pottery class, samen met Elena van projects-abroad naar een balletvoorstelling van Romeo en Julia geweest, in het nationale operatheater. Erg mooie dans, leuk om mee te maken en supercheap. Anyway, de voorstelling was in principe leuk gemaakt, niet heel duidelijk te volgen maar dat had misschien ook meer met onze staat van dienst te maken, wat ons meteen bij het eerste punt van de titel brengt; ziektes. Dinsdag en woensdag was Esther al niet lekker geweest, maar dit ging gelukkig met 1,5 dag weer over. Donderdag werd ik (Iris) echter ook ziek. Het was dermate ernstig dat ik vrijdag niet naar werk ben gegaan en de hele dag ben gebeld door de staff van projects abroad, om me over te halen toch een dokter te bezoeken. (En je moet erg goed zijn wil dat je lukken) Anyway, uiteindelijk ben ik naar een vriendin van Sofia gegaan, die op de State University werkt en zelf ook dokter is. Zo hoefde ik toch niet naar een echte dokter ^^. Euginia van projects abroad ging met me mee. Vervolgens met een recept voor pillen en een streng dieet terug naar de apotheek/naar huis gestuurd. Ik moet nu twee keer per dag een pil innemen een week lang, daarna 1 per dag. Verder moet ik een dieet volgen wat praktisch gezien inhoud dat ik niks mag eten behalve geroosterd/dry brood, soep zonder kruiden, yoghurt en gekookte aardappels en rijst. Nog 1,5 week te gaan...

Vrijdag ben ik (Esther) alleen naar het dagcenterum START geweest. Het was erg leuk om een verjaardag mee te maken van een van de studenten. We hebben met zijn alleen gedanst op allerlei verschillende Russische/ Roemeense muziek. Daarna gingen we op excursie met het busje van START. We hebben een heel stuk gereden op hobbelige wegen door weilanden, steile heuvels, veel gehobbel en gewiebel wat de studenten erg leuk vonden. We zagen mooie gekleurde bomen en ondertussen vertelden de teachers verhalen over wat ze zagen. We kwamen bij een wijnrank waar we met zijn alleen druiven hebben geplukt. Ook kreeg ik nog een bosje bloemen zelf geplukt door een student voor mij, erg leuk.
Op de terug weg van het dagcenterum naar huis zag ik ook een druiven kraam langs de weg. Laat het zo zijn dat de buschauffeur ook zin in druiven had en gewoon even zijn bus stil zette om druiven te kopen en vervolgens weer verder reed. Echt bizar.

Dit weekend zijn we thuis gebleven en hebben we spelletjes gedaan en activiteiten voor werk bedacht. Vandaag gingen we om half 8 de deur uit naar START. Na eerst met bus 22 vast te hebben gezeten in het verkeer, hebben we met bus 2 vervolgens een bijna-ongeluk gehad. Van de zijkant kwam een soort streetcleaner tegen de bus aan, waardoor de bus moest remmen en er chaos ontstond door allerlei andere auto's die ook plotseling moesten remmen. Nou zijn alle (voornamelijk mannelijke) bestuurders hier in Moldavië nogal opgefokte typjes, dus wat volgde was een Russische scheldkanonnade tussen de buschauffeur en de bestuurder van de streetcleaner. Eenmaal aangekomen op START hebben we met de studenten geknutseld, van een hand hebben we een boom gemaakt en die beplakt met echte bladeren. Wat ons heel erg opviel is dat de teachers hier bij de studenten heel erg streven naar perfectie. Waar wij cliënten vaak lekker hun gang laten gaan (Who cares dat de boom niet helemaal op het lijntje is geknipt..) willen ze hier dat de werkjes er zo mooi mogelijk uitzien, met als resultaat dat de knutselwerkjes veelal perfect worden gemaakt door de teachers.

Verder hebben we de picto's zoals wij die op ons werk/onze stages hebben gebruikt, geïntroduceerd en hier willen ze ook wat mee gaan doen.

Ook hebben we nog een gesprek gehad met een medewerker van START, die veel wilde weten over de werkwijze in Nederland, vooral als het aankomt op financiën. Hier is het namelijk zo dat studenten vaak niet op komen dagen en dat de bus die hen ophaalt dan wel wordt betaald door START maar dat er vervolgens amper studenten zijn. Ze krijgen hier ook geen indicatie van het aantal dagen dat ze op START zitten, wat in NL vaak wel zo is.

Veel discussievoer dus :')

Op de terugweg overigens weer een bijna botsing met bus twee, waarvan de chauffie zijn irritaties jegens de desbetreffende bestuurder direct nog moest uitten, erg fijn :')

Morgen of overmorgen hebben we onze presentatie en verder weten we nog niet wat ons deze week te wachten staat.

Esther en Iris

• 28 Oktober 2014 - 23:01

Caroline:

Wat een belevenissen en knap om al die nieuwe dingen te doen, info te geven en krijgen en ondertussen te survivallen. Ik hoop dat jullie inmiddels weer zijn opgeknapt! Leuk om jullie te volgen op deze manier.