Feest in Chisinau en eerste dagen op onze werkplek - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Esther en Iris - WaarBenJij.nu Feest in Chisinau en eerste dagen op onze werkplek - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Esther en Iris - WaarBenJij.nu

Feest in Chisinau en eerste dagen op onze werkplek

Door: Iris en Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther en Iris

15 Oktober 2014 | Moldavië, Chisinau

Helllo,

Zaterdag hadden wij onze eerste echte blog geschreven. Zondag hebben we hier eigenlijk niet veel bijzonders gedaan, behalve genoten van het weer in het park, samen met Anna. Ook was er zondag een priester aan huis, die in het Engels met Victor een of ander kerkelijk gesprek had.

Maandag was onze eerste dag bij START. Dit is het dagcentrum waar wij deze weken zullen werken. We werden door Tatiana (onze translator/supervisor) opgehaald en zijn samen naar START gegaan. Daar kregen we een korte rondleiding door het gebouw en hebben we kennis gemaakt met de cliënten, die meteen allerlei spelletjes met ons wilden doen. We hebben Moldavische 'schoolpleinspelletjes' geleerd en ook wat uitgelegd over dat soort spelletjes in Nederland, wat we vervolgens ook hebben geoefend. Onze werktijden zouden eerst van 8 tot 16 zijn, toen van 8 tot 14, maar uiteindelijk werken we nu van 8.30 tot 13. In deze tijd worden de meeste activiteiten gedaan en verschillende lessen gegeven. Het is niet alleen een activiteiten dagcentrum, maar het wordt gecombineerd met schoolse activiteiten. Waar wij in Nederland vaak dagcentra en speciaal onderwijs apart hebben, is dat hier als het ware samengevoegd.

Dinsdag was het feest in Chisinau. De hele binnenstad was afgezet. Er is 1 grote hoofdstraat, die verschillende zijstraten kent. Na elke zijstraat toonde een ander district van Chisinau zijn eten, dans, muziek etc. We zullen proberen hiervan de filmpjes op het blog te zetten. We hebben onder andere een traditionele Moldavische dans gezien en er was heel veel traditioneel Moldavisch eten.

Woensdag, vandaag dus, gingen we weer naar START. Het is ongeveer een uur en een kwartier met de bus (een oude bus, amper zitplaatsen, heel warm en veel mensen), maar als het druk is op de weg (zoals vandaag) doe je er al gauw 1,5 uur over.

Vandaag begonnen we op het dagcentrum met een gesprek met de directrice van het dagcentrum. Zo leerden we veel meer over het dagcentrum en over hoe zij dingen aanpakken. Ook was zij erg benieuwd hoe dat in Nederland ging en wat wij tot nu toe vonden van START.
Daarna hebben we verschillende lessen bijgewoond, een soort Russische spraak/taalles, waar de cliënten tongtwisters moesten proberen uit te spreken en gedichtjes moesten oplezen. Dit was een niveau 2 klas. Niveau 1 (de beginners) waren bezig met een kijkplaat, waarbij ze bijvoorbeeld alle dingen die van metaal waren, bruin moesten kleuren etc. Na de lessen zijn we met de cliënten naar buiten gegaan en hebben we volleybal en een ander balspel (wat erg lijkt op trefbal) gedaan. Morgen gaan we met de cliënten naar een activiteitencentrum waar ze gaan pottenbakken. 'S avonds neemt Elena van projects-abroad ons mee naar de balletvoorstelling van Romeo en Julia en dan zit de eerste week er al weer op :)

Omdat het uploaden van foto's veel sneller gaat op facebook, kunnen jullie die daar checken ^^.